<تفریح شکارچیان باجان حیات‌وحش/پرندگان مهاجر گلستان خواب‌خوش ندارند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1007
نویسنده : کامران وزیری

ضرورت ممنوعیت شکار در تمام فصول سال

علیرضا مهرجو افزود: به‌جرئت می‌توان گفت ادعای تشخیص گونه‌های حمایت‌شده عملاً مقدور نیست و هیچ شکارچی نمی‌تواند گونه‌های مختلف پرندگان را در هوا تشخیص دهد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با توجه به اینکه بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر گلستان در معرض خطر انقراض قرار دارند، بهترین تصمیم ممنوعیت شکار و صید در تمام فصول سال است.

این کارشناس ارشد محیط‌زیست یادآور شد: مطابق قانون اکولوژیکی فقط در شرایطی اجازه صید و شکار در یک زیستگاه صادر می‌شود که گونه‌های پرندگان و پستانداران مازاد بر ظرفیت زیستگاه باشد و صدور پروانه شکار در گلستان در شرایطی انجام می‌شود که بسیاری از گونه‌های جانوری و پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند و به‌اندازه ظرفیت زیستگاه نیست چه برسد که مازاد بر ظرفیت باشد.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده هرساله تعداد پرندگان مهاجر گلستان کم و کمتر شده و از ۴۰۰ هزار پرنده به کمتر از ۲۵۰ هزار پرنده رسیده استوی اضافه کرد: طبق آخرین آمار اعلام‌شده هرساله تعداد پرندگان مهاجر گلستان کم و کمتر شده و از ۴۰۰ هزار پرنده به کمتر از ۲۵۰ هزار پرنده رسیده است.

مهرجو با تأکید بر اینکه ممنوعیت شکار باید به یک‌رویه و معاهده بین‌المللی بین ایران و روسیه و همچنین کشورهایی که در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارند، تبدیل شود، متذکر شد: گونه‌های دیگر حیات‌وحش نیز مانند پرندگان مهاجر در گلستان از ظرفیت قابل‌توجهی در زیستگاه برخوردار نیستند و چاره‌ای جز ممنوعیت شکار وجود ندارد.

وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد محیط‌زیست گلستان به نسبت سه تا چهار دهه قبل از امکانات، تجهیزات و نیروهای بیشتری برخوردار است اما حال حیات‌وحش در زیستگاه‌ها مساعد نیست و شاید بهتر باشد سازمان محیط‌زیست در کنار ممنوعیت شکار بر روی آموزش و خدمات رفاهی و حقوق و مزایای محیط‌بانان کار کند.

سه برابر پروانه صادره اسلحه قاچاق دست مردم است

سید مجتبی حسینی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ممنوعیت شکار پرندگان به دلایل مختلف انجام می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن تهدید بهداشت عمومی توسط بیماری‌هایی است که از طریق پرندگان مهاجر صنعت دام و طیور و انسان‌ها را تهدید می‌کند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور هرساله قبل از شروع فصل شکار در کارگروه ملی گزارش خود را ارائه می‌کند و اگر به جمع‌بندی برسند که پرندگان آلوده نیستند و جامعه دچار آسیب نمی‌شوند، صدور پروانه شکار را بلامانع اعلام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست بدون دریافت موافقت‌نامه دامپزشکی پروانه شکار صادر نمی‌کند، گفت: در مدت اعلام‌شده هرگونه صید و شکار پرندگان بدون اخذ مجوزهای لازم ممنوع است و نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست استان با گشت و کنترل نسبت به حفاظت و مراقبت از مناطق و جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی اقدام خواهند کرد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان با تأکید بر اینکه اسلحه غیرمجاز و قاچاق معضل جدی است، ادامه داد: هم‌اکنون دو تا سه برابر پروانه‌های شکار صادره در گلستان، اسلحه قاچاق در دست مردم وجود دارد و همین امر و نداشتن دفترچه شناسایی شکارچی و جواز حمل و ... زمینه برخورد قانونی و درگیری بین محیط‌بانان و متخلفان را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون نیز محدودیت‌هایی را در شکار ایجاد کرده‌ایم و به دنبال کنترل شکار در گلستان هستیم اما باید به سمتی برویم که ظرفیت گونه‌های مختلف را مشخص کنیم و بدانیم به چه میزان می‌توان برداشت معقول داشت تا به اصل جمعیت حیات‌وحش آسیب نرسد.

حسینی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با جدا کردن گونه‌ها و ممنوعیت شکار اردک سرسبز و چنگر (گونه‌های تحت کاهش) تلاش داریم شکار را محدود کنیم.

گلستان فاقد مطالعات جامع زیست‌محیطی است

وی بابیان اینکه گلستان فاقد مطالعات جامعه زیست‌محیطی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز مطالعات آمایش سرزمینی گلستان به تصویب نرسیده در نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده‌ایم گلستان آمادگی انجام مطالعات جامع زیست‌محیطی تا پایان سال رادار است به‌شرط آنکه اعتبارات لازم تخصیص یابد.

وی بیان کرد: باید نقاط حساس زیستگاهی استان شناسایی‌شده و تحت مدیریت قرار گیرند و درعین‌حال ممنوعیت و حساسیت نقاط زیستی کم‌ارزش برداشته شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان با یادآوری اینکه بیش از ۷۰ درصد متقاضیان شکار باهدف تفریح و سرگرمی به دریافت مجوز اقدام می‌کنند، متذکر شد: حیات‌وحش و تنوع زیستی گلستان دیگر ظرفیت برداشت ندارد و هرساله باسیل عظیم تقاضا برای صدور پروانه و فشار بر محیط‌زیست و مقاومت سازمان مواجه هستیم و باید جامعه به این جمع‌بندی برسد که تنوع زیستی فقط متعلق به ما نیست و حیف است برای تفریح حق حیات را از تنوع زیستی گرفته و برای نسل بعد حفظ نکنیم.

هرچند معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان دلیل اصلی صدور پروانه شکار را خیل عظیم تقاضا و فشار بر سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام می‌کند اما به نظر می‌رسد این سازمان درحالی‌که نگاه حساسی به بهره‌برداری از جنگل و اصرار بر تنفس ۱۰ ساله بهره‌برداری از جنگل دارد اما نسبت به حیات‌وحش که مدیریت آن اختصاصاً به سازمان حفاظت محیط‌زیست سپرده‌شده غفلت کرده است و باید نگاه ویژه‌تری به آن داشته باشد.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , حوادث , محیط زیست , ,
:: برچسب‌ها: محیط زیست، نابودی حیات وحش برای درآمدزایی!!! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
ده نمکی: رهبری پرسیدند پول کتاب‌ها را از کجا می‌آورید گفتم: کلاهبرداری!
بلندترین آبشار کشور کجاست؟ ‌
سرعت بالا، عامل تصادف اسکانیا
علما چگونه ازدواج می‌کردند/ ماجرای جالب ۴ ازدواج تاریخی
«لشکر خوبان» روایت خوب و نگارش بسیار ممتازى دارد
خطيب سلفي سعودي به تجاوز و قتل دختر پنج ساله اش محكوم شد
وقتی گوگل حیوانات‌ را غافلگیر می‌کند/ عکس
عجایب سوره توحید
ادای احترام نظامی روحانی + عکس
تقدیر سرلشگر فیروزآبادی از رئیس سازمان صداوسیما
دلالان تحريم چه كساني هستند؟
تاکید آملی‌لاریجانی بر برخورد با مظاهر بدحجابی به صورت ریشه‌ای
عکس / یک صرافی در کابل
بزرگان طبرستان (مازندران)
حدیث عشق مادر...
پاسخ نویسنده ایرانی به اظهارات ماهاتیر محمد: من یک شیعه هستم
کسري1000 ميلياردتوماني يارانه‌ نقدی مهرماه/ امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد
خطرناک‌ترین زنان جهان را بشناسید+تصاویر
رجوی آدم سیاسی‌کار فرصت‌طلبی بود/ انشعاب سازمان مجاهدین، آیت‌الله طالقانی را متاثر کرد
شهید رجایی چگونه بر انتخابات آمریکا اثر گذاشت؟
خودروسازان آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی در راه ایران
دقت کردید!؟
حذف یارانه ۳ دهک در کمیسیون برنامه تصویب شد/اصلاحیه بودجه ،سه‌شنبه در مجلس
اگر هاشمی پدر یک شهید بود، نمی‌گفت مرگ بر آمریکا را حذف کنیم
اصلاحیه بودجه فردا در صحن علنی/اعطای اختیار حذف ۳۰ درصد یارانه بگیرها به دولت



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: